Bu Blogda Ara

3 Mart 2012 Cumartesi

Jülide Özçelik - Jazz Istanbul Volume 2

   Türkçe caz ile aram pek iyi olmadı benim oldum olası. Eş dost arasında biraz eleştirilmiş olsa da bu tavrım, hala arkasındayım ve kendime göre sebeplerim var. Açık söylemek gerekirse, bir İtalyan kalkıp, İtalyanca Türk Halk Müziği yapmaya kalksa, garip garip bakarım. Hoşuma gitmemesi bir yana, üstüne üstlük benden birşeyler çalıyormuş gibi hisseder ve üzerine saldırabilirim. Hepsini bir kenara koydum, benim nazarımda müzik, büyüdüğü coğrafyaya, kültüre ve beraber oynaştığı dile aittir. Dolayısıyla bir müzik türü bir dile uyarlanacaksa, bence, o dile ait bir de tarz geliştirmelidir. Latin caz örneklerinde olduğu gibi. İspanyolca bir swing parça çok sakil durabilecekken, aynı İspanyolca ile yoğurulan bossa nova bir parça çok keyifli olabiliyor. Uzun lafın kısası, çok da taraftar değilim ben Türkçe caz derlemelere. Enstrümantal caz yapan çok değerli Türk müzisyenler var ve hepsini ayrı ayrı çok beğenerek dinliyorum. Türkçe parçalarda caz motiflerini de bazen çok olumlu karşılıyorum. Ama yine ve tekrar Türkçe caz denilince biraz geriliyorum.

   Jülide Özçelik, ilk caz albümünü 2008 yılında piyasaya sürmüş. Ne yalan söyliyeyim, o yıldan bu yıla ben de varlığından pek haberdar değildim. Burada bahsedeceğim albüm ise, ikinci albümü ve geçtiğimiz yılın sonunda piyasaya çıkmış. Televizyon ile aram biraz açık olduğundan mıdır, yoksa bir tv kartı almayı henüz becerememiş olmamdan mıdır bilinmez, takip edememişim bir şekilde bu süreci. Birkaç ay önce rastgelebildim ben de Jülide Hanım'ın varlığına. Başıma ne iş geliyorsa açık sözlülüğümden geliyor ya, çok da beğenmemiştim dinlediğimde. Her ne olursa olsun, güzel bir deneme demiştim ama yer yerinden de oynamadı benim için. En dürüst hali ile, 25 senedir evire çevire dinlediğim herhangi bir Lady Day albümünü tekrar dinleyebilirdim bunun yerine. Ama bendeki bu fikriyatı tamamen değiştiren bir hadise oldu. Hep geç düşüyor çokgen jetonum benim ya, yine aynısı başıma geldi ve uzun zaman sonra, bir de YouTube araştırması yapalım dedim, kendi kendime. Bir de baktım ki, YouTube benim aksime, Jülide Hanım'ın varlığından uzunca zamandır haberdar. Albümde gördüğüm şarkıların videolarını veya canlı kayıtlarını tek tek bulduktan sonra, birkaç ünlü parçayı yorumladığını da gördüm.

   İşte aşağıda vereceğim YouTube bağlantısı da bunlardan biri. Albümü beni pek heyecanlandırmamıştı ancak, bu cover/yorumlar oldukça heyecanlandırdı diyebilirim. Bu yorumlarda dinlediğim Jülide Özçelik için diyebilirim ki, birkaç özel ve çok güçlü sesi hariç tutarsak, şu an dünyadaki herhangi bir caz yorumcusundan aşağı kalacak hiçbir tarafı yok. Çok temiz ve dinlerken insanı keyifle gülümseten bir sesi var. Bir yorumcu olarak da çok profesyonel. Başkasını bilemem ama benim dinledikçe dinleyesim geldi. Bir ara dedim ki, bir yerlerde bir de "Look of Love" söylese de dinlesem. Çok severim parçayı zira. Sesine de tam yakışır bence. Umarım klasiklerden oluşan bir cover albüm çıkartma niyetinde olur da, biz de dinleme fırsatı buluruz.

   Sesi çok beğensem de ve YouTube üzerinde başka klasik yorumlarını bulsam da, ben buradan prensip gereği sadece resmi yayıncısının yüklediği bir televizyon şovu performansının bağlantısını paylaşacağım. Kişisel yüklemeleri paylaşmak çok etik gelmiyor bana. Telif hakkı var mıdır, sanatçının haberi var mıdır, yükleyen ne amaçla yüklemiştir ve gelen yorumlara bakıp gereğinde bildirim yapıyor mudur gibi sorular kafamı kurcalıyor çünkü bu durumlarda. 1940'lardan kalma bir klasik yorumluyor burda Jülide Hanım. Efsaneleşmiş bir Cole Porter bestesi. Genelde bu tarz yorumları dinledikten sonra, hemen arşivimi kurcalayıp, kulağımın pasını gidermek için parçanın orjinalini veya güçlü bir sesin yorumunu ararım ama bu sefer öyle olmadı. Jülide Hanım'ın yorumu benim için yeterince keyifliydi.

   Ben buradan yeni albümündeki şarkıların listesini, internet sitesinin bağlantısını ve albüm için bulabildiğim çevrimiçi satış bağlantılarını paylaşacağım. Resmi internet sitesinde, şarkılara ait 30 saniyelik tanıtımları dinleme imkanınız da var. Ancak gönlüm istiyor ki, başka klasikleri yorumlasın, hatta bunlardan bir albüm yapsın. Bir çırpıda, böyle bir sesten dinlemek isteyebileceğim şarkıları düşününce, zihnim en az üç albüm dolduruyor. Hepsini tek tek saymak gevezelik olur sanırım. Ancak buradaki "I concentrate on you" yorumunu dinleyecek her caz sever arkadaşımın zihninden aynı parçaların geçeceğinden de ciddi bir kendine güven ile eminim. Hatta kapalı zarf ile şarkı yazın deseler, yüzde seksen civarı uyuşan listeler çıkacağını iddia edebilirim. Ben kendi adıma, bir sonraki konserini takibe alıyorum, tüm arkadaşlarıma da tavsiye ediyorum.








Zaman
Söz & Müzik: Jülide Özçelik
Hayat
Söz & Müzik: Jülide Özçelik
Şu Yaltadan Taş Yükledim
Söz & Müzik: Anonim
Gizli Cennet
Söz & Müzik: Jülide Özçelik
Vitrin
Söz & Müzik: Özdemir Erdoğan
Zeynoş Funk
Müzik: Jülide Özçelik
Kimse Bilmez
Söz: Ömer Hayyam     Müzik: Mehmet Güreli
Uzun İnce Bir Yoldayım
Söz & Müzik: Aşık Veysel Şatıroğlu
Eşitiz Eninde Sonunda
Söz & Müzik: Jülide Özçelik
Gönül Dağı
Söz & Müzik: Neşet Ertaş



Jülide Özçelik - I Concentrate On You





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder